Onbehagen, plezier en weerstand
Dictaat van de evidentie
Bij velen – professionals en jongeren of ouders– groeit een onbehagen over de manier waarop aan jeugdhulpverleningspraktijken, vormingspraktijken, onderwijspraktijken of sociaal-artistieke praktijken wordt vorm gegeven. Het professioneel handelen wordt hier steeds meer gedefinieerd als de efficiënte uitvoering van op het individu gerichte evidence-based programma’s of als de toepassing van interventies en methodieken gericht op de realisering van vooropgestelde meetbare/controleerbare doelen.
Plaats voor plezier in educatieve praktijken.
Plezier vinden in het dagelijks werk in zorg, vorming, onderwijs veronderstelt ruimtes waarin je het onbekende, onverwachte en nieuwe in elke situatie een plaats en waardering kan geven. Een subjectieve zin geven of ervaren aan opvoeding, is niet te vatten in objectiveerbare vooraf gedefinieerde opvoedings- of hulpverleningsdoelen. Je kan schoonheid vinden in jeugdhulp, onderwijs, vorming, zorg, het is niet enkel kommer en kwel. Ons werk verschaft vele gelegenheden tot plezier. Getuige zijn van jongeren, ouders, collega’s die onverwacht opklaren op momenten waarin ze authentiek aanwezig zijn is zo’n bijzonder plezier. Dit plezier ontstaat in een creatief proces, ook als de uitkomst van dit proces vluchtig, kwetsbaar of voorbijgaand lijkt.
Er leeft ten aanzien van de toenemende nadruk op het bereiken van objectiveerbare doelen in hulpverlening, zorg, vorming , onderwijs bij velen een vooralsnog ‘onvatbaar’ gevoel van opgesloten te zitten in discours en logica’s die geen recht doen aan de complexiteit van het reële dagelijkse leven; aan de wederkerigheid in onderlinge relaties, aan het verlangen van ieder om een eigen richting in het leven te ontdekken en om een plaats in een levendige solidaire gemeenschap te verkrijgen. Dit tast de mogelijkheid aan om nog plezier te beleven aan ons werk.
Weerstand
We moeten ons verzetten tegen deze deshumaniserende tendenzen in hulpverlening, opvoeding, arbeid, vrije tijd. Het lichaam protesteert; burn – out, depressie, verslaving, zich kritiekloos overgeven aan de amusementindustrie of zich laten meedrijven in de infotsunami (zombisering) zinloos geweld plegen (casseurs), ... De professional ten velde spartelt tegen en probeert nog iets van bezieling in het werk te leggen, niettegenstaande de drukdrukdruk. De cursussen à la mindfullnes swingen de pan uit. Immers “ het zijn niet de omstandigheden die je in de uitputting drijven, maar wel jouw gebrek aan veerkracht, aan innerlijke rust, enzovoort”
Ieder staat daarbij op zichzelf. Alleen. Het gevolg daarvan is dat de weerstand zich niet of moeilijk vertaalt in een politieke ijver of strategie voor een alternatief. Er ontstaat geen tegenverhaal. Eventuele collectieve uitbarstingen (gele hesjes) zijn ahw een roepen in de leegte; een roepen dat momenteel populistisch gecapteerd wordt in het rechts-radicaal discours.
Edu- Academie als ‘dispuutgenootschap” : ruimte voor socratische gesprekken
Om het verzet en de weerstand tegen de objectiverende benadering in de hulp-, zorg-, sociaal-artistieke - en onderwijskundige praktijken te kunnen vertalen in een ‘humaniserende’ tegenbeweging is het noodzakelijk dat praktijkwerkers, onderzoekers, verantwoordelijke beleidsmakers mekaar kunnen ontmoeten om hun denken, voelen en gewaar-zijn met betrekking tot hun ongemak te delen. Vat en voeling krijgen op en woorden en taal geven aan de spanning leidt niet enkel tot radicalisering en collectivisering van de weerstand, het is tevens een opstap naar de constructie van een uitweg. In de gedeelde weerstand worden immers benaderingen en concepten, manieren van handelen en spreken ontdekt die aanzetten tot de constructie van alternatieve praktijken of tot heroriëntering van bestaande praktijken; praktijken die stoelen op een humaniserende inzet als alternatief voor de actuele instrumentaliserende benadering.
In de marge
Afhankelijkheid beperkt de ruimte om vrijuit tot uitwisseling te komen die de weerstand kan voeden en vorm geven. Vandaar dat we de edu-academie opvatten als een ruimte die noch afhankelijk is van de universitaire wereld, noch van de onderwijswereld, noch van een middenveldorganisatie , noch van een voorziening voor jeugdhulp, noch van een beleidsinstantie, terwijl al wie daarin werkzaam is welkom is. De edu-academie is een vrije plek of vrijplaats in de marge, zonder hiërarchie, zonder vaste organisatie.
Maak jouw eigen website met JouwWeb